Extra vitamine D

Extra vitamine D nodig in de herfst?

De meeste mensen weten dat vitamine D aangemaakt wordt met behulp van zonlicht. Hoe meer we blootgesteld worden aan het zonlicht hoe meer vitamine D we aanmaken. Vitamine D wordt dan opgeslagen in onze lichaam. Gedurende de zomermaanden maken we over het algemeen allemaal voldoende vitamine D aan, maar hoe is dit in de herfst en/of de winter?

De wintertijd is onlangs weer ingegaan en het wordt steeds eerder donker. De gemiddelde Nederlander is gedurende de herfst en wintermaanden veel korter buiten dan in de zomermaanden en ziet dus veel minder zonlicht. Maar is het dan nodig om extra vitamine D te nemen?

Vitamine D

Iedereen heeft vitamine D nodig voor sterke botten en tanden, maar niet iedereen heeft dezelfde hoeveelheden nodig. Vitamine D wordt aangemaakt door het zonlicht, maar zit bijvoorbeeld ook in vis, margarine/boter en wordt toegevoegd aan bijvoorbeeld bak- en braad producten.

Uit onderzoeken is gebleken dat niet iedereen aan zijn dagelijkse hoeveelheden vitamine D komt. Deze mensen worden dan ook geadviseerd om te suppliëren, doormiddel van het nemen van pillen (bron: Voedingscentrum.nl). In dit geval een extra vitamine D pil.

 Dit advies geldt in het algemeen voor de onderstaande groepen mensen:

  • kinderen van 0 tot 4 jaar – 10 mcg per dag
  • zwangere vrouwen – 10 mcg per dag
  • vrouwen boven de 50 jaar – 10 mcg per dag
  • mannen boven de 70 jaar – 20 mcg per dag
  • mensen met een getinte of donkere huidskleur – 10 mcg per dag
  • mensen die onvoldoende zonlicht op hun huid krijgen, omdat ze bijvoorbeeld ploegendiensten draaien of een hoofddoek/sluier dragen – 10 mcg per dag.

Wilt u meer weten over vitamine D? Of bent u benieuwd of het ook voor u verstandig is om extra vitamine te suppliëren? Neem dan contact met mij op voor een afspraak via de contactpagina of kijk op de website van het voedingscentrum voor meer informatie.